A szorongás sokkal több embert érint, mint gondolnánk. Éppen ezért, 1992 óta október 10-e a Lelki Egészség Világnapjaként van számon tartva.
Szorongok, tehát vagyok? A szorongásos és mentális zavarok felismerése és bevallása akár csak önmagunk számára is, hatalmas lépés a gyógyulás felé. Október 10-e az elmúlt években világszerte a lelki zavarok megelőzésére, a mentális betegségekkel küzdők megfelelő kezelésére és életminőségük javítására igyekszik felhívni a figyelmet.
A szorongásos zavarok valamilyen formájának megjelenése a magyarok körében is gyakori, az Egészségügyi Világszervezet (WHO) adatai szerint a lakosság 6-7%-a szenved valamilyen szorongásos zavartól. A kellemetlen testi és lelki tünetek mellett a szorongással való együttélés megnehezíti a mindennapokat, a munkavégzést, a kikapcsolódást és a boldog kapcsolatok kialakítását. A szorongás nem válogat, bárki életében nemtől és kortól függetlenül, bármikor felütheti a fejét.
Segítség a szorongás leküzdésében
A Lelki Egészség Világnapján a hangsúly a lelki egészség fejlesztésén és fenntartásán van, melyhez a Nemzeti Mentális Egészségügyi Szövetség összeállított egy tíz pontból álló ajánlást, ami segíthet a lelki egyensúly megtalálásában és a szorongás leküzdésében.
- Értékeld magad!
- Vigyázz a testedre!
- Vedd körül magad jó emberekkel!
- Szánj időt arra, hogy segíts másoknak!
- Fogadd el, hogy a stressz az élet része!
- Csendesítsd el az elméd! Meditálj, relaxálj!
- Tűzz ki reális célokat!
- Szüntesd meg az egyhangúságot!
- Kerüld az alkoholt és a drogokat!
- Merj segítséget kérni!
A Lelki Egészség Világszövetsége 1948-ban alakult azért, hogy az érzelmi és lelki zavarok megelőzésében nyújtson segítséget, valamint a már meglévő mentális zavarral szenvedőknek megfelelő támogatással szolgáljon a gyógyulás elérésében.
A világnap alkalmából az elmúlt években több márka is létrehozott olyan kampányokat, amelyek a mentális egészség fontosságát és azt hirdetik, hogy a szorongásról nyíltan beszélni kell. Éppen ezért most az Answear és a Mélylevegő csapata fogott össze a szorongás ellen.
A kampány egyik célja elsősorban a szembenézés: merjük kimondani magunknak és egymásnak: szorongok. Az Answear.hu számára annak ellenére, hogy a divatmárkákat vonultat fel mégis fontos, hogy ne csak a külsőnkkel, hanem értékes belső világunkkal is törődjünk. A Take Care of What’s Inside kampány ennek tökéletes példája. Arra törekszik, hogy valódi segítséget nyújtson sokakat érintő fontos témák kapcsán profi szakemberek bevonásával mindenki számára érthető és feldolgozható módon. A kampányban információs anyagok, oktatóvideók is megjelennek, sőt, egy online előadásra is sor kerül a Mélylevegő csapatával.
A szorongás elleni kampány különlegessége az ismeretterjesztésen túl abban rejlik, hogy közvetlenül igyekszik megszólítani az embereket, október 10-től kezdődően az Answear. hu szorongásról átfogó ismereteket nyújtó füzetet és saját érintettségük felmérését segítő öntesztet ad az oldalra látogatóknak. Továbbá a „Szorongok tehát vagyok” – kampány oldalán elérhetők szakmai videók is, amik a hétköznapokban alkalmazható technikákkal segítenek hozzá a szorongásmentes mindennapokhoz, az október 25-re tervezett online előadás pedig stresszkezelő módszerek elsajátítására biztosít lehetőséget.
“A Mélylevegő Projekt célja, hogy mindenki számára elérhető legyen a mentális egészség ápolásához, fejlesztéséhez hozzásegítő tudás. Ehhez kiemelten fontos a közérthető kommunikáció, valamint az, hogy az információ minél több emberhez eljusson, ezért is csatlakoztunk az Answear.hu kampányához, ami új platformot biztosít a tudománykommunikációnak.
A szorongás mindenki életében jelen van, így érdemes olyan eszközöket elsajátítani, amik segítenek, hogy egy kiegyensúlyozottabb, magabiztosabb életet élhessünk.” – mondta Juhász Bettina és Pető Dorina, a Mélylevegő Projekt alapító pszichológusai.
A Take Care of What’s Inside kampány a szorongást és egyéb lelki, mentális nehézségeket övező tabukat is le szeretné dönteni, és mindenkit arra ösztönözni, hogy merjen segítséget kérni, ha úgy érzi most éppen nagyon nehéz. Bízunk benne, hogy a kampánnyal elérjük azokat, akiknek valóban szüksége van rá és azokat is, akiknek épp nincs, de a megszerzett tudással képesek másoknak segíteni. – mondta Sebó Krisztián az Answear.hu country managere.
Sajnos éves szinten közel 700 ezer magyar küzd depresszióval. Az pedig méginkább elszomorító, hogy a betegség egyre fiatalabb korra tolódik, már a kamaszok között is gyakori, de főleg a 20–30 év közöttiek szendevnek depressziós tünetektől.
Ezért nagyon fontos, hogy merjünk segítséget kérni, és felvenni a harcot a szorongás, a depresszió és más mentális betegségekkel szemben.
Lelki Elsősegélyszolgálat
116-123
06 80 810-600
Kék Vonal
116-111
Anyáknak: EMMA vonal
06 80 414 565
Nyitókép forrása: Getty Images