Barion Pixel Kritika: Végső állomás: Vérvonalak – a Halál visszatért, de nem ott csap le, ahol vártuk volna – Coloré

Kritika: Végső állomás: Vérvonalak – a Halál visszatért, de nem ott csap le, ahol vártuk volna

2025. 05. 19.

A Végső állomás: Vérvonalak nem tökéletes film – de messze felülmúlja az elvárásokat, és méltó módon fúj új életet a szériába.

Több mint egy évtized telt el a legutóbbi Végső állomás film óta, és be kell vallanom: a bejelentés hallatán vegyes érzések kavarogtak bennem. Vajon a 2000-es évek egyik legkultikusabb horrorfranchise-a képes lesz relevánsan visszatérni a mai, telített zsánerben? A Vérvonalak azonban – néhány botlással ugyan, de – meglepően erős visszatérés lett. Ez nem pusztán egy újabb véres tétel a listán, hanem egy izgalmas nosztalgiamix és tisztelgés a széria korábbi darabjai előtt, miközben bátran próbál újat is mondani.

Vérvonal – szó szerint és átvitt értelemben is

A film koncepciója, miszerint a Halál „átörökíthető” és generációkon át is üldözheti az embereket, üdítő csavar a már jól ismert formulán. A központi karakter, Stefani (Kaitlyn Santa Juana) nagyanyja látomása révén menekül meg, és innen indul a családi rejtély – amelyben az egyetlen biztos pont, hogy a Halál nem felejt. Ez az ötlet végre egy kis mitológiát ad a sorozatnak, amit mindig is hiányoltam a korábbi részekből. Ugyanakkor a megvalósítás nem mindig elég mély – néha csak úgy elsiklik a sztori felett, ahol több lélektani mélység is lehetett volna.

Végső állomás
Forrás: imdb

Halálesetek – látványos, de néha túl konstruált

A Végső állomás filmeket nem a karakterdrámáért szeretjük, hanem a kreatív és bizarr halálesetekért. E téren a Vérvonalak nem okoz csalódást – van itt turmixgépbe hulló fémdarab, MRI-gép által beszippantott szerszámkészlet, és persze a kötelező „ez most tényleg meg fog történni?” húzás is. Azonban néha úgy éreztem, túlságosan is rájátszanak a látványosságra, miközben a feszültség és a meglepetés rovására megy a dolog. A legelső filmek egyik varázsa épp abban rejlett, hogy sosem tudtuk, mikor csap le a Halál – most pedig túl sokszor előre kiszámíthatóvá válik a végkimenetel.

Színészi játék és karakterek – több, mint eldobható tinik?

Kaitlyn Santa Juana kellemes meglepetés: emberi, átélhető, és végre nem csak egy sikoltozó tinilány, aki képtelen logikusan gondolkodni. A Végső állomás időt szán a karakterek felépítésére (még ha nem is mindig elég időt), és ez a franchise történetében ritka kiváltság. Tony Todd pedig… nos, ő Tony Todd. Mindig karizmatikus, most viszont különösen fájdalmas látni, hogy ez az utolsó fellépése a sorozatban. Méltó búcsú – és egy kis gyász is a rajongók részéről.

Zene, képi világ, hangulat – a nosztalgia szolgálatában

A film vizuálisan sötétebb, komorabb tónust vesz fel, mint az elődei, ami jól illeszkedik a mélyebb családi szálhoz. A zenében finoman visszaköszönnek a korábbi filmek motívumai, ami plusz pont a rajongóknak. Ugyanakkor néhol túltolják az effekteket, mintha féltenék a nézőt a csendtől – pedig néha egy-egy csöndes jelenet sokkal ütősebb tudna lenni.

Összegzés: vér, sors és újrakezdés

Olykor túljátszott, néha egyenetlen a tempó, de ott van benne az, amitől a Végső állomás franchise valaha olyan különleges volt: a sors elkerülhetetlenségének dermesztő érzése. És még valami: most először éreztem, hogy a Halál nem csak vadászik – emlékezik is.

Értékelés: 7.5/10 – véresen kreatív visszatérés, némi lélekkel.