Barion Pixel Szexfelelős a filmekben: Mit csinál az intimitás-koordinátor? – Coloré

Szexfelelős a filmekben: Mit csinál az intimitás-koordinátor?

2024. 08. 02.

Te tudod, mit csinál az intimitás-koordinátor? Utánajártunk!

Annak ellenére, hogy hazánkban csupán két ember foglalkozik ezzel, az intimitás-koordinátorok szerepe egyre fontosabb, egyre több projekt alkalmazza őket. A szakma maga a #metoo mozgalom kirobbanása után alakult ki a filmiparban, de ma már színházba és kortárstánc-produkciókba is hívják ezeket a szakembereket. Hiánypótló mind szakmai, mind emberi értelemben ez a mesterség, gondoljunk csak a Bernardo Bertolucci filmjében, az Utolsó tangó Párizsban című alkotásban látható jelenetre, amiről azóta kiderült: Marlon Brando akkor valóban erőszakot követett el Maria Schneiderrel szemben.

Close Up Of Lesbian Couple
Gondosan megkomponált jeleneteket látunk – jó esetben!
Kép forrása: Getty Images

Jenna Jalonen koreográfus, alkotó, intimitás-koordinátor, partnerével a SUB.LAB.PRO képzési program keretében kreatív műhelyt működtet pályakezdő táncosok számára. A finn lány 2008-ban érkezett Magyarországra, a Táncművészeti Egyetemen végzett klasszikus balett szakon. Vele együtt összesen ketten dolgoznak hazánkban intimitás-koordinátorként, a másikuk Egyed Bea, a SeeThorugh Ügynökség társalapítója.

Hodworks Proba Ofner Rawexport 934
Jenna Jalonen / Fotó: Ofner Gergely

Pontosan mit csinál egy intimitás-koordinátor?

Olyan jelenetekben van feladatom, ahol intimitás, érintés, meztelenség vagy szimulált szex, illetve, erőszak, abúzus vagy verekedés jelenik meg

– magyarázta Jenna, akit általában a gyártás keres meg. A nagy filmgyártó cégeknél, mint a Netflix vagy a HBO, már kötelezően alkalmaznak intimitás-koordinátort, de idehaza még nem általános az ilyen szakemberek jelenléte, aki a rendezők válláról is nagy terhet vesz le. Míg a színészek biztonságban érzik magukat és tudnak teljesíteni, a rendező tud a rendezésre koncentrálni.

Korábban az volt a felfogás, hogy mindenki tud szexelni, nem olyan bonyolult imitálni, régen is leforogtak ezek a jelenetek. Most már úgy gondolkozunk, hogy jó, hogy van egy harmadik fél, aki kívülről, meditátorként tudja kezelni a helyzeteket. Ha egy rendező megismerteti velem, hogy mit szeretne látni a vásznon, elkezdünk együtt gondolkozni azon, hogy hogyan lehetne azt a legkifejezőbben megjeleníteni, vagyis, az előkészítésében, a munka kreatív részében is részt tudok venni. Ez a része nagyon izgalmas!

– mondta Jenna, aki nemrégiben a Megafilm gyártásában készült Tündérkert című produkcióban dolgozott. Mint mondta, a stábtagok általában nagy örömmel fogadták, és a forgatás végeztével is pozitív visszajelzéseket kapott a színészektől.


Talán meglepő, de a húsz évvel ezelőtt készült filmekhez képest a maiakban harminc százalékkal kevesebb a szexjelenet, mert már a nézők sem kíváncsiak a sokszor kínos kamu szexre. Az intimitás viszont nem tűnik el, azt láttatni kell és érdemes is, csak változik az, hogy ez hogyan jelenik meg a filmvásznon.
 

,,Ennek az első mozzanata, hogy egyeztetünk arról, hogy mit vállalnak a színészek –  érintés, bőrkontaktus, meztelenség – és ebből már kiderül, milyen eszköztárból kell megalkotni azt a jelenetet. Az enyém ebben egy érdekképviseleti szerep. Az előkészítés nagyon fontos és precíz munkát igényel, hogy kiderüljenek azok a határok, amiket nem szabad átlépni, és hogy mindez ne a stresszes, drága és a másik ötven ember munkájából összeálló forgatási helyzetben derüljön ki” – magyarázza az intimitás-koordinátor, akinek nem feladata az, ami a jeleneteken kívül történik, hogy milyen élethelyzetben van éppen a színész vagy táncos, ráadásul az utolsó szó mindig a rendezőé. Ugyanakkor még az utómunkába is van beleszólása, például, hogy a nem vállalt képek nehogy rajta maradjanak a felvételeken. Rengeteg területen át követi tehát a filmekben látható intim jelenetek sorsát, ennek megfelelően sokféle képességgel, tudással kell rendelkeznie.