A hivatalos ügyek intézése többnyire stresszes helyzeteket eredményez, ezért igyekszünk mihamarabb letudni az ilyesmit. Az ingatlan-adásvételen ráadásul sok múlik, hiszen eljövendő éveinket szeretnék nyugalomban, boldogan az új otthonunkban tölteni. Ahhoz, hogy a lehető leggördülékenyebb lehessen ez a bonyolult folyamat, most összegyűjtöttük a legfontosabb tudnivalókat.
Az adásvételi szerződés
Az ingatlan adásvételi szerződés elengedhetetlen része egy ház megvásárlásának. Csak akkor lesz érvényes, ha írásban kötik meg, és ügyvéd vagy közjegyző ellenjegyzi az okiratot. A BV Partners ügyvédi iroda több mint 15 éves tapasztalatával segíti végig ügyfeleit az olyan összetett jogi folyamatokon, mint amilyen az ingatlan-adásvétel is.
Azért is fontos az ügyvédi részvétel, mert az adásvételi szerződés csak abban az esetben lesz garantáltan jogszerű, ha szakember foglalja írásba. A szerződés egyik fontos szerepe, hogy az eladó és a vevő érdekeit ugyanolyan mértékben biztosítsa. Ezenkívül pedig elengedhetetlen része a tulajdonjogátruházási folyamatnak, hiszen a földhivatali nyilvántartásba bejegyzést csak a szerződés megléte esetén tudják elvégezni.
Hogyan néz ki egy ingatlanadásvételi-szerződés?
Az adásvételi szerződésnek eleget kell tennie bizonyos tartalmi és formai követelményeknek, amelyeket jogszabály ír elő.
A tartalmi elemek között olyanok is megjelennek a gyakorlatban, amelyek bár nem kötelezőek, mégis szerepeltetni szokták.
Kötelező feltüntetni az ingatlan adatait, a szerződő felek adatait, valamint a vételárat. Ezeken felül bele lehet foglalni a megállapodás bármely más elemét is, tipikusan ilyen szokott lenni a részletfizetés módja.
A formai követelmények tekintetében, mint ahogyan arról már volt szó, az írásosság a legfontosabb, valamint az, hogy ügyvéd vagy közjegyző által ellenjegyzett legyen az okirat. Az adásvétel során az ügyvéd feladata a szerződés előkészítése, így ő gondoskodik arról is, hogy az tartalmazzon minden olyan elemet, amire szükség van.
Az adásvétel folyamata röviden
Az ingatlan-adásvétel egy rendkívül összetett és bonyolult adminisztrációval járó folyamat. A vevő ajánlattételével veszi kezdetét, majd ha sikerült megállapodni a részletekben, akkor az ügyvéd előkészíti a szerződést, majd megtörténik az ő jelenlétében az aláírás és az ellenjegyzés. Általában ekkor kerül sor a foglaló megfizetésére is.
A szerződésben foglalt fizetési ütemezés szerinti teljesítést követően bejegyzik a földhivatalban is a tulajdonjog-változást. Az adásvételi folyamat utolsó lépése a birtokbaadás, amelynek során jegyzőkönyv készül az átadás állapotáról, és a közmű-mérőórák leolvasása is ekkor történik meg.
Az ügyvéd a teljes folyamaton végigvezeti ügyfeleit, hiszen a szerződés tervezetének elkészítésétől a tulajdonjog bejegyzéséig sok feladat hárul rá – de mint láttuk, szükség is van a folyamatos jelenlétére, hogy nyugodtan költözhessünk be új otthonunkba.