A GVH, azaz a Gazdasági Versenyhivatal eljárást indított ismert influenszerekkel és számos céggel szemben, és mindezt a fogyasztók érdekében.
A GVH hat magyar influenszerrel szemben indított eljárást, és további cégek is a listán vannak, ugyanis nem értesítették a nézőket arról, hogy az adott tartalom reklámjelleggel bír. A Gazdasági Versenyhivatal jelentése szerint véleményvezérek sokasága hiányosan vagy egyáltalán nem tünteti fel, hogy videóik vagy bejegyzéseik reklámot tartalmaznak. Ez azért jelent problémát, mert az őket követő fogyasztók nincsenek megfelelően informálva arról, hogy őszinte véleményt látnak-e egy termékről, és ekképp félrevezethetőek.
Szigorítások az influenszerek világában
Mint a GVH jelentéséből kiderült, huszonnyolc magyar véleményvezért vizsgáltak olyan közösségi platformokon, mint a Youtube, and Instagram, a Facebook és a TikTok. Az eredmények alapján a vizsgált alanyoknak csupán húsz százaléka tartja be az előírt szabályokat a reklámozás tekintetében, ötvennégy százalék általában jelzi, hogy reklámozott tartalmat mutatott be, és a vizsgált influenszerek negyede soha, vagy rendkívül ritkán jelzi, hogy reklámot láthat a néző.
A Gazdasági Versenyhivatal az alábbi influenszereknél talált problémát:
- Dancsó Péter (Videómánia)
- Forstner Csenge (TikTokker)
- Fördős Zoltán (Fördős Zé)
- Halmi Bence (TikTok tréner)
- Kása Roland (Rolix)
- Strenner Antal (Whisper Ton)
A GVH kiemelte, hogy az eljárásindítás nem jelenti azt, hogy jogsértést követtek el a fent említettek, így tisztázhatják ügyüket, és változtathatnak termékelhelyezési-módszereiken.
Forrás: GVH
Nyitókép forrása: Getty Images