6 tény a repülőgépekről, amiket sosem gondoltál volna

Valószínűleg van neked is olyan kérdésed, amit sosem mertél feltenni a repülőgépekről. Most lehet, hogy megtalálod a választ!

Ahányszor repülőn utazol, elcsodálkozol, mennyire rossz ízű a kaja, és gondolkozol, vajon mi ez a sok gomb, és mire jók? Nem vagy egyedül, aki ült már repülőn, filozofált arról, hogy mi is hajtja, mitől emelkedik fel, és vajon mi az, ami szándékosan néz ki úgy, ahogy.

Elárulunk néhány titkot a legbiztonságosabb, mégis legkevésbé megértett járműről, a repülőgépről.

Miért kerekek az ablakok?

Ha felmerült már benned a kérdés, miért nem szögletesek, hanem kerekek a gépek ablakai, és valami nagyon misztikus válaszra vártál, kicsit le kell lomboznunk, mert a megfejtés sokkal egyszerűbb: a légnyomás miatt veszélyes lenne szögletes idomokat betenni a repülőkbe, mert könnyebben megrepednek. A lekerekített formák segítenek a nyomást kiegyenlíteni, így minimális az esély az ablakok betörésére, és nem is deformálódnak el a légnyomás következtében.

Ha már ablakok, mi is az a kis lyuk rajtuk?

Megfigyelhettél egy kicsi lyukat a repülők ablakain, ez pedig nem véletlenül van ott. Ez segít, hogy kiegyenlítődjön a nyomás, illetve, hogy áramoljon be kintről levegő, és ne maradjon oxigénhiány a gépen. Emellett a párásodást is gátolja.

Zöld és piros fény a szárnyakon – de mégis miért?

A piros a bal, a zöld a jobb szárnyon található, ezzel lesznek láthatóak a gépek az égen. Ez segíti a pilótákat abban, hogy lássák, a szembe jövő vagy mellettük elhaladó gépek milyen irányba mennek.

Az a süllyedő érzés felszállás után…

Mikor a gép a levegőben van, a gyorsulás mértéke csökken. Emiatt érezheted magad súlytalannak, vagy úgy, mintha a gyomrod süllyedne. Mikor a gép emelkedik, te is emelkedsz vele, de mikor az emelkedés mértéke csökken, te az inerciarendszer miatt még mindig fejben mozogsz vele, pedig már nem kellene. Tehát ez csak egy érzéki csalódás.

Repulogep
Kép forrása: Freepik

Miért másmilyen a biztonsági öv, mint a kocsikban?

Az autós biztonsági öv keresztpántos, a repülős pedig övszerűen becsatolandó. Ahhoz, hogy vállpántos, keresztpántos lehessen, és jól megtartson, valamilyen biztos és szilárd felülethez kell rögzíteni, ahogy az autóban is van. Ez a repülőn nem tudna működni, mert gépek falát akkor extrém erős anyagból kellene készíteni, hogy ennyi embert elbírjon a biztonsági öv, így tankolásukhoz rengeteg extra kerozin kellene. A repülős övek teljesen biztonságosak úgy, ahogy vannak, hiszen könnyen nyithatóak, ha neked kell nyitnod, de maguktól nem nyílnak ki. Pont a zár teszi erősebbé a fogását is.

A hidegnek is van oka

A repülőgépeken szándékosan van mindig hideg. Orvosi kifejezéssel a hipoxia az oka ennek, ez az állapot akkor lép fel, mikor a test nem kap elég oxigént. A repülőkön kevesebb oxigénhez jutunk, és ha ez meleg környezetben történik, elájulhatunk, hidegben azonban nem, így hűvösebben tartják a gépeket. Emellett a páratartalom is elég alacsony, ezért hidegebbnek is érezzük az alapból nem túl meleg hőmérsékletet.

Borítókép forrása: Freepik

Ha tetszett a cikk, mutasd meg az ismerőseidnek is!

NEKED AJÁNLJUK

Kórházban töltötte az éjszakát II. Erzsébet – Ez volt az oka