Hétvégén a magyar szinkron egyik legkiemelkedőbb alakja, Csernák János adott hangot annak, hogy a szinkronért kapott fizetés gyalázatos, amit most Várkony András, a Barátok közt egykori Vili bácsija is megerősített.
Csernák János hétvégén felrobbantotta a szinkronbombát, ugyanis kifejtette, hogy tűrhetetlennek tartja, ami a magyar szinkronnal kapcsolatban folyik. A vitás helyzetet az generálta, hogy a színész évek óta szinkronizálja Liam Neeson-t, és ismét felkérték arra, hogy adjon hangot a főszerepet játszó sztárnak. A fizetés azonban rendkívül kevésnek bizonyult, csupán egy nagybevásárlás árát ajánlottak fel, így a színész többet kért munkájáért, mire a stúdió másnak adta a szerepet, amivel nemcsak a színművész, hanem a szinkron rajongóinak igényét is semmibe vette.
Csernák János fizetésről szóló sorait a szintén sokat szinkronizáló Várkonyi András is megerősítette a Blikknek:
Az igazság az, hogy Magyarországon évtizedekkel el vannak maradva a szinkronos fizetések. Valamelyest javult a helyzet, de a mai gázsik reálértéke rosszabb, mint a harminc-negyven évvel ezelőttieké: régen 80-100-150 forintból be lehetett vásárolni, meg lehetett tankolni, a mai fizetések siralmasabbak. Bizony mostohagyerek a szinkronszínészet a mi pályánkon.
Mint hozzátette, csupán a szinkronból ő sem tudna megélni, így nagy segítséget jelent számára, hogy tanít és színházban is játszik.
A magyar szinkron bukása?
A magyar szinkron sokáig legendásnak számított, olyannyira, hogy több sztár is elismerte, hogy a magyar hangok a legkiválóbbak. Így volt ezzel a Vészhelyzetben megismert Noah Wyle is, aki szerint Alföldi Róbert tökéletes választás volt a hangjának, de a Disney is úgy nyilatkozott, hogy az Aladdinban Kassai Károly olyan hangja volt Jágónak, amilyet ők maguk is kerestek.
Hiába azonban a kiváló hanggal megáldott tehetséges színészek, régi probléma, hogy a szinkron Magyarországon nincs kellően megfizetve. 2019-ben erre hívta fel a figyelmet a Bosszúállók magyar hangjainak csapata is, akik nemcsak a fizetést, hanem az esetenként törvénysértő szerződéseket is kifogásolták.
A Blikk megkereste a Szinkron Alapszervezet képviselőit, akik válaszukban egyik fél mellett sem álltak ki, hiszen sok esetben a stúdiók valóban nem tudnak többet fizetni annál, mint amennyit ajánlanak.
Biztosak vagyunk benne, hogy a posztban említett – és azóta gyűlölködő levelek sorával elárasztott – szinkronstúdió nem aljas szándékból, rosszindulatból vagy gonoszságból cselekedett. Kevesen veszik figyelembe (és erre Csernák János sem tért ki a posztjában), hogy egy-egy produkció költségvetését közvetetten a megrendelők határozzák meg, a stúdióknak számos kérdésben egyszerűen meg van kötve a kezük.
Úgy látják, hogy a felelősöket a megbízóknál kell keresni, akik bármit feláldoznak a költséghatékonyság oltárán, és annak a stúdiónak az ajánlatát fogadják el, amelyik a legolcsóbban elkészíti a szinkront.
Kiemelték, hogy a helyzetet csakis összefogással lehet megváltoztatni, úgy, hogy a színészek, gyártásvezetők, rendezők együtt állnak ki céljaik eléréséért.
Nyitókép forrása: RTL