Barion Pixel Kutatások bizonyították: ekkor szokott a legtöbb pár szakítani – érdekes okra bukkantak – Coloré

Kutatások bizonyították: ekkor szokott a legtöbb pár szakítani – érdekes okra bukkantak

2025. 07. 06.

A párkapcsolatok szezonalitása nem véletlen, a pszichológia is tud rá magyarázatot adni

A szerelem bonyolult dolog, ahogy az is, hogy mikor ér véget. Bár a szakításokat gyakran spontán döntéseknek hisszük, kutatások szerint meglepő rendszeresség figyelhető meg abban, mikor szakadnak meg a párkapcsolatok. A legújabb vizsgálatok alapján két időszak emelkedik ki a szakítások számát illetően, és egyik sem teljesen véletlen.

Mikor szakítanak a legtöbben?

Facebook adatelemzései, valamint több pszichológiai kutatás is megerősítette: a tavasz kezdete (március–április) és a karácsony előtti időszak (november vége–december eleje) azok a hónapok, amikor a legtöbb párkapcsolat véget ér.

A Journal of Social and Personal Relationships című folyóiratban megjelent tanulmány is megerősítette a jelenséget: ezekben a hónapokban szignifikánsan nő a szakítások aránya, legyen szó rövid távú vagy hosszabb kapcsolatról.

szakítás
Szakítás

De miért pont ekkor?

1. Tavaszi „újrakezdés” érzése

A tavasz a megújulás időszaka. A hosszú, sötét tél után sokan érzik úgy, hogy új lapot szeretnének nyitni az életükben és ebbe gyakran beletartozik a kapcsolati státusz átgondolása is. A pszichológusok szerint ez a “seasonal shift” hatással van az emberek önreflexiójára és döntéshozatalára.

2. Karácsony előtti nyomás

A másik kiemelkedő időszak, az év vége, meglepő okok miatt hoz szakításokat. Az ünnepek előtt sokan szembesülnek azzal, hogy nem akarják a párjukat bemutatni a családnak, vagy nem érzik, hogy együtt akarnák tölteni az ünnepeket. Az érzelmi nyomás, az ajándékozás kötelezettsége és a családi dinamika gyakran előhozza a kapcsolat gyenge pontjait.

3. Újévi elhatározások

A január szintén egyfajta „kapcsolati mérlegelés” időszaka. Az emberek elgondolkodnak: akarok-e ebben a kapcsolatban maradni még egy évet? Ha nem, akkor inkább most vetek véget neki, mint húzni még hónapokig.

4. A közösségi média hatása

A kutatások szerint a Facebookon is érzékelhető a szakítási hullám: a “kapcsolatban” státusz módosítások száma ilyenkor ugrásszerűen megnő. A közösségi elvárások és az online láthatóság is befolyásolja a döntést, sokan nem akarnak „boldog karácsonyt” kívánni egy már-már kifulladt kapcsolatban.

Mit tehetünk ellene?

A szakítás nem mindig rossz, néha épp a legjobb döntés. De ha felismerjük azokat az időszakokat, amikor hajlamosabbak vagyunk drasztikus lépésekre, tudatosabban kezelhetjük az érzelmeinket is. A kapcsolatokat nem az évszak, hanem a kommunikáció és az őszinteség teszi tartóssá – érdemes ezekre koncentrálni a kritikus időszakokban.

Forrás: www.psychologytoday.com / Képek: Midjourney