Barion Pixel A 3 leggyakoribb ajándékozási hiba, amit mindannyian elkövettünk már – Coloré

A 3 leggyakoribb ajándékozási hiba, amit mindannyian elkövettünk már

2025. 12. 17.

Az ünnepi ajándékozás örömteli gesztus lehet, de bizonyos viselkedések könnyen elronthatják az élményt. Ezek a helyzetek nemcsak kényelmetlenek, hanem sértőek is lehetnek, ha nem figyelünk a másikra.

Az ajándékozásról szeretünk úgy gondolkodni, mint egy kedves, egyértelműen pozitív gesztusról. Pedig az igazság az, hogy kevés helyzet hordoz magában ennyi félreértést, kimondatlan elvárást és kellemetlen pillanatot. Egy rosszul megválasztott ajándék nemcsak csalódást okozhat, hanem csendes feszültséget is hagyhat maga után – különösen akkor, ha a szándék és a hatás látványosan nem találkozik.

Amikor az ajándék nem a másikról szól

Az egyik leggyakoribb hiba, amikor az ajándék valójában üzenet. Nem szeretetből, hanem véleményből születik. Olyan tárgyak ezek, amelyek finoman – vagy kevésbé finoman – azt sugallják: „lehetnél más”, „javulhatnál”, „változtatnod kellene”. Életmódváltó könyvek, kéretlen edzéseszközök, motivációs tárgyak gyakran nem támogatást, hanem kritikát közvetítenek. Az ajándékozás ebben az esetben nem kapcsolódás, hanem beavatkozás.

Ajándékozás
Kép forrása: Getty Images

A továbbajándékozás, ami lebukik

A továbbajándékozás önmagában nem feltétlen udvariatlan, de csak akkor működik, ha teljesen láthatatlan marad. Amint kiderül, hogy az ajándék nem személyes, nem új, vagy egyértelműen valaki máshoz kötődik, az egész gesztus elveszíti az értelmét. Egy ottfelejtett kísérőkártya, egy monogram, egy félmondat elég ahhoz, hogy a megajándékozott azt érezze: nem volt fontos annyira, hogy valódi figyelmet kapjon.

Ajándék, ami kötelez

Sokszor esünk abba a hibába, hogy élményt adunk, anélkül, hogy átgondolnánk, az valóban öröm-e a másiknak. Egy időponthoz kötött program, egy közös élmény, amit nem lehet visszautasítani, könnyen válhat nyomasztóvá.

Az elvárt reakciók csapdája

Az ajándék nem teljesítmény. Mégis sokan elvárják a megfelelő mértékű lelkesedést, a hangos örömöt, a nyilvános hálát. Amikor az ajándékozó a reakciót figyeli, nem az embert, az egész helyzet kényelmetlenné válik. A figyelmesség nem mérhető mosolyban, posztban vagy túlzó köszönetekben. Ha ezek hiányoznak, az nem feltétlen hálátlanság, sokszor csak őszinteség.

Ajándékozás
Kép forrása: Getty Images

Túl személyes, túl gyors

Parfüm, ruha, kozmetikum vagy intim tárgyak csak akkor működnek, ha valódi közelség és pontos ismeret van mögöttük. Ellenkező esetben könnyen átléphetik a határokat, és zavarba ejtővé válhatnak.

A lényeg, amit gyakran elfelejtünk

Az ajándékozás nem bizonyítás, nem státusz, nem kontroll. Nem arról szól, hogy mennyire találtuk el, hanem arról, hogy figyeltünk-e. A legnagyobb udvariatlanság talán nem is egy rossz ajándék, hanem az, amikor a másik érzései háttérbe szorulnak a saját szándékaink mögött.

Forrás: Huffpost / Nyitókép forrása: Getty Images