Barion Pixel Egyre többen vallják magukat szexuálisan fluidnak – de mit is jelent ez pontosan? – Coloré

Egyre többen vallják magukat szexuálisan fluidnak – de mit is jelent ez pontosan?

2025. 07. 23.

Az elmúlt években egyre több híresség, influenszer és hétköznapi ember nyilatkozik nyíltan arról, hogy szexuálisan fluidnak tartja magát.

A közösségi médiában és a popkultúrában is egyre gyakrabban felbukkan a kifejezés: fluid – de mit is jelent pontosan? És miben különbözik más szexuális orientációktól?

Ez nem egy új identitás, hanem egy szabadságra és rugalmasságra épülő szemlélet, ami a szexualitás természetes változékonyságát ismeri el.

Mit jelent az, hogy szexuálisan fluid?

A „szexuális fluiditás” azt jelenti, hogy valaki szexuális vonzalma nem fix, hanem idővel változhat – ez lehet tudatos, lehet spontán, lehet hosszú távú, de akár időszakos is. Ezek a személyek jellemzően nem ragaszkodnak merev címkékhez (mint hetero-, homo- vagy biszexuális), hanem hagyják, hogy a vonzalmaik alakuljanak – emberekhez, helyzetekhez, érzelmekhez kapcsolódva.

Fontos: nem bizonytalanság

Sokan félreértik vagy kétségbe vonják mindezt, és úgy gondolják, hogy az „átmeneti bizonytalanság” vagy „divat”. Pedig ez egy valós és érvényes identitás, amit sokan megélnek – csak korábban nem volt hozzá nyelv vagy tér.

Fluid
Kép forrása: Midjourney

Ahogy a pszichológusok is hangsúlyozzák: a szexualitás nem feltétlenül egy statikus állapot, hanem egy spektrum, amelyet élethelyzetek, tapasztalatok és érzelmek is befolyásolhatnak.

Kik mondják magukat fluidnak?

Több ismert személy is nyíltan beszélt arról, hogy fluidként éli meg szexualitását:

  • Miley Cyrus úgy fogalmazott: „nem a nem, hanem az energia vonz”.
  • Bella Thorne és Tessa Thompson is nyíltan vállalták, hogy a vonzalmaik nem kategorizálhatók egyetlen címkével.
  • Harry Styles sosem jelentette ki egyértelműen orientációját, de öltözködésével és nyilatkozataival évek óta a „fluid identitás” egyik arca lett a popkultúrában.

Miért beszélünk róla egyre többet?

Mert a mai fiatal generációk (főleg a Z generáció) egyre kevésbé igénylik a kategóriákba sorolást, és bátrabban beszélnek az identitásukról. A nyitottság és az önazonosság egyre fontosabb érték – miközben a társadalom is tanulja, hogy az identitás lehet árnyalt, összetett és rugalmas.

Forrás: Webmd / Nyitókép forrása: Midjourney