Boldog lehet az a diák, aki jó kapcsolatot tudhat a tanáraival. Boldogabb és egészségesebb életre számíthat.
Ahány ember, annyiféle. Ez a tanárok esetében is így van. Köztük vannak kedvesek, szigorúak, következetesek, hatalmas szakmai tudással rendelkezők, jó előadók. Mégis mintha törvényszerű lenne, hogy a diákként meg kell tapasztalni milyen, ha nem a legjobb kezek közé kerülünk. Tapasztalatból tudjuk mi szülők, hogy a tanárok milyen nagy hatással lehetnek ránk, életünk, gondolkodásunk alakulására. Befolyásolhat az pozitívan és negatívan is.
Gyermekeink minden évben 10 hónapot töltenek iskolai környezetben. Ebben az időszakban az iskola- és osztálytársaik, valamint tanáriak közelében vannak. Ma már lehetőség van a legmegfelelőbbnek tűnő iskola mellett dönteni. A kiválasztásban fontos szempont lehet az oktatás minőségén túl az intézmény elhelyezkedése, adottságai, felszerelése, ugyanakkor a tanári gárda is tényező. Csemetéinket a legjobb kezek közé szeretnénk adni, hogy majd a továbbtanulás, az életben való boldogulás zökkenőmentes legyen. A diákok számára az oktatási intézmények válnak második otthonukká, így hát érthetően nagy tétje van annak milyen iskolába járnak, milyen közegben tanulnak.
A jó tanár hatása
Az óvoda biztonságos és barátságos közegéből kiszakadó, iskolapadba ülő kisgyermek számára nagyon fontos a kedves, barátságos, megértő és segítőkész tanító. Ugyanakkor a nagyobb, kamaszkorú diákok is akkor érzik jól magukat az iskolában, ha a társaikkal és a tanárokkal is jól kijönnek.
Ha mindez megvalósul, akkor a mindennapok és a tanulás is sokkal zökkenőmentesebb. Az amúgy is zaklatott lelkű, a helyüket kereső serdülők esetében kiváltképp fontos, hogy olyan tanárokkal találkozzanak, akik nemcsak a tudást adják át, de az emberséget is megmutatják.
Egy körülbelül 15 ezer diákot bevonó vizsgálat alapján az derült ki, hogy azok a tanulók, aki jó viszonyt ápoltak tanáraikkal, nemcsak az adott tantárgyban lehettek eredményesebbek, de még az egészségükön is tapasztalható volt mindez. A jó tanár-diák kapcsolatnak számos pozitív hatása van, amely a jövőben is megtapasztalható a fiatalok életében. A kutatás csak a tanárok és a tanulók közötti kapcsolatokat vizsgálta, más tényezőkre nem terjedt ki. Arra viszont még így is rámutatott, hogy a diáktársaikkal való jó kapcsolat és az egészség között nem találtak hasonló összefüggést.
Tény, hogy a kortársak, a barátok társasága jó hatással van a gyerekek lelkére, ugyanakkor nem mindig képesek az együttérzésre, a meghallgatásra és a bizalom is meginoghat. Azonban egy jó tanár nemcsak az adott tantárgyat adhatja át jól, hanem az élet más területén is megértő, hallgatni tudó felnőtt, akiben a diákok megbízhatnak. Az ilyen pedagógusok mellett a gyerekek megtanulják, mit jelent a megbecsülés, az elfogadás, amelyet felnőttként is visznek magukkal.
A nem jó tanár-diák kapcsolat
Csakhogy nem minden tanár egyforma, ahogy igaz ez a gyerekekre is. Ha a tanulók és tanárok közötti viszony cseppet sem ideális, akkor a diákok reagálhatnak visszahúzódóan. Az ilyen kapcsolatban a tanulók félnek a hibázástól, ezért bezárkóznak. Ugyanakkor reakció lehet a zavaró magatartás is, amely csak tovább rontja a kapcsolatot, de még egészségügyi kockázattal és pszichés betegséggel is társulhat.
Hatás és kölcsönhatás
A tanár-diák viszony nem egyirányú, hanem kölcsönös kapcsolat. A tudás átadásán túl kitűzött cél az értelmes, a társadalom számára hasznos felnőtt kinevelése, valamint, hogy a jövő nemzedéke megtalálja az útját és önmagát. Az sem mellékes, hogy a gyerekekkel ápolt jó viszonyban a tanítás módja is egészen más, mintha az állandó fegyelmezésről szólna.
Borítókép forrása: Shutterstock/Puzzlepix