Azt gondolhatnánk, hogy a címbeli kérdésre mindenki tudja a választ – pedig nem is olyan könnyű ez.
Játszani mindenki szeret! Ezt vagy bevallja magának az ember, vagy nem, a lényeg, hogy korosztálytól függetlenül mindenkinek meghatározó társasági élményt nyújt a közös játék öröme. Éppen ezért érdemes keresni azokat az alkalmakat, amikor hódolhatunk akár a családban, akár baráti társaságban egy-egy nagy társasjátékozásnak. Érdekes és talán némileg váratlan, hogy az okos eszközök nyújtotta játékélmények mellett, amelyek gyakorlatilag korlátlan kínálatot biztosítanak, egyre népszerűbbek a hagyományos társasjátékok, ami persze korántsem véletlen. Kissé elmagányosodó világunkban ugyanis ismét egyre nagyobb érték lesz, ami régen természetes volt, hogy a fizikai valóságban is összejöjjenek az emberek, annak okán, hogy közös élményeket, emlékeket szerezzenek. Ennek egyik formája a társasjátékozás. Az alábbiakban arra keressük a választ, hogy vajon a gyermekeknek mit nyújtanak ezek a játékok, illetve hogy nekünk felnőtteknek hogyan érdemes játszani a gyermekekkel annak érdekében, hogy ez nekik valódi élmény legyen.
„Sírni csak a győztesnek szabad!”
Ezt vallotta Székely Éva olimpiai bajnok sportolónk és ebben a mondatban gyakorlatilag minden benne van, amit az élsportból átfordítva a társasjátékok játszása közben a gyermekeknek is meg kell tanulniuk. De vajon hogyan taníthatjuk meg erre a gyerekeket? Mindenek előtt fontos, hogy ha kisgyerekkel játszunk, akkor is törekedjünk arra, hogy szoros eredmény alakuljon ki és a lehetőségekhez képest. Ezt azonban nem feltétlenül csak úgy tehetjük meg, hogy hagyjuk nyerni a gyereket, sokkal inkább azzal, ha előnyben részesítjük őt. Olyan feltételeket hozunk létre, amelyekkel a kicsik is egyenrangú félként vesznek részt a játékban. Ebben a témában rengeteget tanulhatunk Jesztl Józseftől a hazai játékpedagógia egyik meghatározó szereplőjétől. Véleménye szerint a hagyományos oktatás során a fiatalok nem minden készsége kerül fókuszba, azonban a játékok ezeket a készségeket is erősítik, amit aztán a közösségben is tudnak majd hasznosítani.
Lépéselőnnyel az egyenrangúságért
Természetesen előfordulhat, hogy felnőtt mivoltunkból kifolyólag komoly előnnyel játsszunk egy játékot. Ilyenkor akár rögtönözve is érdemes olyan szabályrendszert kialakítani játék közben, amellyel minimum egyenlő, de inkább a gyermekeknek előnyösebb feltételeket biztosítunk, természetesen mindezt úgy, hogy az abszolút természetes legyen, vagyis ne éreztessük, hogy most komoly előnyhöz juttatjuk őket. Hogy milyen előny rendszert érdemes kitalálni, ez természetesen játék függő. Például a Boszorkánykonyha játékban több gomba felemelésével adhatunk lehetőséget kis ellenfelünknek, hogy a megfelelő színt megtalálja. Ugyanígy dobókockás játékoknál, ahol pontos beérkezés szükséges, ott lazíthatunk úgy a szabályokon, hogy a gyerekeknek érvényes csak átérni a célegyenesen. És a sort még folytathatnánk, de reméljük minden szülőben rejlik annyi kreativitás, hogy az ilyen helyzetekre megfelelő ötlettel rukkoljanak elő.
A győzelem íze és a vereség a társasjátékokban
A győzelem azért fontos, mert sikerélményt ad és így örömmel fogja a gyermek legközelebb is keresni a társas élményt nyújtó játékok lehetőségét. De természetesen a társasjátékok a kudarc elfogadására is megtanítanak. Bár nehéz elfogadni, de nem lehet mindig nyerni. Ahogy mi felnőttek, úgy a gyerekek is (sőt, talán ők méginkább) azért játszanak, hogy nyerjenek. A nyerés lehetősége hajt minket a játékban, de ettől még egy vereség nem kell, hogy elkeserítsen bennünket. A vereség egyik pozitív hatása, hogy megtanít arra, hogy szabad hibázni, másrészt ösztönöz arra, hogy új stratégiákat, módszereket dolgozzunk ki, vagy éppen csak egy új esély örömét találja meg benne az ember. És most a társasjátékok világáról beszélünk, de ez hű leképezése a gyermekek világában is jelen lévő „nagybetűs életnek”.
A társasjátékozás pozitív hatásai a gyermekekre
Sok játék alkalmas arra, hogy a kicsik megfigyeljék, eltanulják, elsajátítsák a nagyobbak játékát. Ez pedig fejleszti azon képességeiket, hogy figyelemmel tanuljanak és olyan tudás birtokába jussanak, amely adott pillanatban még nem állt a rendelkezésükre. A taktikai tanulás mellett természetesen a matematikai készségeket fejlesztik leginkább a társasjátékok, hiszen az állandó számolás (dobókockák, helyezések stb.) mellett a kombinációs készség egyre kifinomultabb megoldásaira van szükségünk a játék során. A mozgásfejlesztés terén is nagyon sok társasjátékkal találkozhatunk, amelyek a játékélmény mellett a gyermekek mozgáskoordinációjának fejlesztéséhez is sokat tudnak hozzáadni.
Természetesen hosszasan lehetne tudományosan boncolgatni, milyen hatásmechanizmusok indulnak be a társasjátékozás során, de ennél talán sokkal fontosabb, hogy egy-egy jó társasjáték összehozza a családot és ezek ismétlése akár életre szóló élménnyé is válhatnak.