A telefon végén várják a hívásokat. Ismeretlenül és láthatatlanul vannak jelen. Meghallgatnak, türelmesek, segítenek, ha szükség van rá. Ezt nyújtja a telefonos lelkisegély-szolgálat.
Jó az életed és élvezed? Tedd össze a két kezed és adj hálát minden nap, hogy ezt megélheted. A legnagyobb kincsünk az egészség mellett, ha szerető család és barátok vesznek körül. A nehézségeket is könnyebb átvészelni ilyen közegben. Az élet azonban sokak számára ennél sokkal bonyolultabb és nehezebb. Nem mindenkinek adatik meg a harmonikus párkapcsolat, a mély barátság megtapasztalása. Egyedül is sok mindenre képes az ember, de a fizikai és lelki erő is véges. Ha nincs kivel megbeszélni a bajokat, azok egymásra rakódva mázsás terhet jelentenek, amelyek mentális és egészségügyi problémákhoz vezethetnek.
A beszélgetésben lakozó erő
Saját életünkben is megtapasztaljuk, hogy egy jó beszélgetésnek milyen hihetetlen felszabadító energiája lehet. Egy beszélgetéssel nem oldódnak meg a problémáink, azonban a gondok hangos kimondásával egyértelműbbé válhat az, hogy miben vagyunk. Már attól megkönnyebbülhetünk, ha kimondhatjuk, ami bánt. Talán még a problémára való megoldásra is rátalálunk. Ebben segítségünkre lehet az a személy is, aki meghallgat, tanácsot ad. Van, hogy annyira elveszettnek érzi magát az ember, hogy nem talál maga körül semmi kapaszkodót. Önmagába vetett hite is kellően megingott abban, hogy saját erejéből kimásszon a gödörből, de nincs körülötte olyan személy, akivel meg tudná osztani szíve minden bánatát. Pedig a beszélgetéseknek hatalmas szerepe van az életünkben. Bizonyos szempontból gyógyító erővel is rendelkeznek, akár életmentővé válhatnak.
Láthatatlan segítség a telefonos másik végén
Akinek fontos az élete, meghallgatásra vágyik és felismeri azt, hogy egyedül nem tud a felszínre kerülni, de nem számíthat mások támogatására, annak fejében megfogalmazódhat az a gondolat, hogy az ingyenesen hívható lelkisegély-szolgálat segítségét kéri. Van, aki csak magányát igyekszik így csillapítani. Mások biztatásra vágynak, de olyan is előfordul, hogy már öngyilkos gondolatokkal is játszadoznak. A telefon végén ülő lelkisegély-szolgálat munkatársai hatalmas szívvel, legjobb tudásuk szerint teszik a dolgukat. Minden egyes telefoncsörrenés annak lehetőségét adja meg, hogy a beszélgetéssel életet menthetnek. Kortól és nemtől függetlenül kérhetnek segítséget azok, akiknek erre igényük van.
Több mint 70 éve a lelkek szolgálatában
Az első telefonos lelkisegély 1953-ben kezdte meg munkáját Angliában, ahol mindig is magas volt az öngyilkosságok száma. Edward Chad Varah volt az, aki kétségbeesetten igyekezett megmenteni a bajba jutott embereket. Arra buzdította őket, hogy hívják fel a telefonszámot és beszélgessenek, mielőtt butaságot tennének. Ennek eredménye volt az első telefonos szolgálat a lelkek védelme érdekében.
Az első magyar szolgálatot dr. Szabó Pál ideggondozó főorvos alapította Debrecenben 1971-ben, amelyet aztán sorra követték országunk más pontjain is a hasonló szervezetek. A ’80-as évek végére már a legtöbb nagyvárosban létezett telefonos lelkisegély-szolgálat.
Kik várják a hívásokat?
Az mindenki számára egyértelmű, hogy olyanok hívják az ingyenes lelkisegély-szolgálat munkatársait, akik egyedül vagy bajban érzik magukat. Azt azonban kevesen tudják, hogy kik azok, akik ezeket a személyeket végig hallgatják, segíteni próbálnak ítélkezés nélkül.
Habár önkéntesekről van szó, senki se gondolja azt, hogy bárki odaülhet. Semmilyen előképzettség nem szükséges ahhoz, hogy valaki lelkisegélyt tudjon nyújtani, azonban mindenképp feltétel a munkához a türelem, a hallgatni tudás, az empátia, az elkötelezettség, a segítőkészség. Ezek megléte után speciálisan képzett szakemberekké válnak, akik komoly képzés keretén belül kapnak szakmai útmutatást arra, hogyan kell értően és segítően meghallgatni valakit. A képzés során azt is megtanulják, hogyan tudnak csupán hallgatással, beszélgetéssel kimozdítani valakit holtpontjáról, öngyilkos gondolataitól elterelni.
A láthatatlan segítők anonim módon végzik a dolgukat, amely a saját védelmük és szakmai okok miatt is szükséges. A telefonos lelkisegély-szolgálat (telefonszám: 116-123) munkája bizalmi. A telefonos beszélgetés a bajba jutott és a segítő között marad.
Ha úgy érzed, hogy nincs, aki meghallgasson, nincs segítséged, a lelkisegély-szolgálatban bízhatsz, de a mentálhigiénés applikációk is hasznosak lehetnek.
Borítókép forrása: Pexels