Számtalan írás, könyv és tanulmány íródott az elmúlt évszázad során arról, hogy milyen a jó munkavállaló.
A legsikeresebb emberek szerint azonban fontosabb néhány készség elsajátítása ahhoz, hogy kiemelkedő tagjai legyünk a csapatunknak, megbecsült és elismert alkalmazottai a cégünknek. Cégvezetők, sztárok és business man-ek is egyetértenek abban, hogy a képzettségnél, a háttérnél és a sikerorientált személyiségjegyeknél is fontosabb az alábbi hat skill.
Elhivatottság
Az elhivatottság magában foglalja a biznisz vagy a pozíció iránti elkötelezettséget. Az a munkavállaló, aki elkötelezett, céltudatosabban építi karrierjét, ezért hűségesebb a céghez.
Az elhivatott alkalmazottat a munkája iránti szenvedély jellemzi, pontos és pozitív a feladatait illetően, rugalmassággal reagál a nem várt helyzetekre és csekély tapasztalat esetén hajlandó energiát fordítani a fejlődésre, a tanulásra.
Warren Buffet szerint a célorientált ember nagyobb eséllyel fejleszti a gyengeségeit, mint az, aki tehetséges, de nem elhivatott. Ez azért fontos a befektető szerint, mert minden üzlet erejét a hibák és a gyengeségek mutatják meg leginkább.
Magabiztosság
A magabiztosság és a hatékonyság gyakran együtt jár. A magabiztos alkalmazottak nemcsak abban hisznek, hogy képesek a feladatokat kezelni, hanem erről képesek meggyőzni feletteseiket, munkatársaikat és az ügyfeleiket is. A magabiztos munkavállaló többet hallgat, mint amennyit beszél, és maga keresi meg a fejlődés lehetőségeit, mert nem takargatja a hiányosságait, hanem kezeli azokat. Ugyanakkor, azt is belátja, ha segítségre szorul, nem kockáztatja önérzeteskedéssel a projekt sikerét. A magabiztosság gyorsaság, már ami az új helyzeteket illeti, mert a fejlett önbizalommal rendelkező ember könnyebben veszi a kihívásokat.
Oprah Winfrey amerikai producer, állítása szerint részben annak köszönheti karrierjét, hogy azonnal reagált a kihívásokra, nem tétlenkedett leküzdeni az akadályokat.
Megbízhatóság
A megbízható alkalmazottra lehet számítani. Ez azért fontos skill a vezetők számára, mert a megbízható alkalmazottról tudható, hogy a munkájával elkészül, és nem igényel különösebb felügyeletet. A megbízható alkalmazott megjelenik a munkával kapcsolatos eseményeken csak úgy, mint időben a munkahelyén. A határidőket betartja, szívesen vállal felelősséget és szükség esetén kezdeményezi is ezt.
Jennifer Aniston egy korábbi interjújában arról mesélt, hogy a The morning show Alex-e akár ő is lehetne, már ami a megbízhatóságát illeti. A színésznő szerint, ha valaki nem képes időben és munkára készen megjelenni a munkahelyén, lehet akármilyen tehetséges, nem fognak szívesen dolgozni vele hosszútávon.
Csapatmunka
A csapatmunkára való képesség a legtöbb munkahelyen alapkövetelmény, ez alól talán csak az éjszakai portások és a világítótornyok őrei a kivételek. Ahhoz, hogy jó csapatjátékos legyél, tudnod kell dönteni a saját magad előtérbe helyezése és a másik javára való visszalépés között annak megfelelően, hogy mit kíván a cég előmenetele, vagy a projekt sikere. Mindehhez pedig türelem, tolerancia és belátás is szükséges csak úgy, mint jó kommunikációs képesség. A csapatjátékos rugalmas, a saját és a csapata sikere egyaránt fontos számára, felelősségteljes és támogató.
Lionel Messi szerint, soha nem lett volna ennyire sikeres labdarúgó, ide értve elsősorban az egyéni eredményeit, ha nem alkalmazkodik karrierje minden egyes szakaszában maximálisan a csapata céljaihoz, és nem tekinti azokat egyéni céloknak.
Önállóság
Az önálló munkavégzés képessége éppen olyan fontos, mint az, hogy valaki jó csapatjátékos legyen. Az önálló munkavégzésre képes ember erősen fókuszált, jól gazdálkodik az idejével, találékony, képes felülbírálni önmagát és különösebb felügyelet nélkül is megbízhatóan elvégzi a rá rótt feladatokat. Még a leginkább csapat-orientált szervezetekben is lesznek olyan feladatok, amiket egyedül kell elvégeznünk!
Egy, a hegymászók körében népszerű mondás szerint a sherpa viszi a holmidat, a társad biztosítja a köteled, de te akasztod be a hevedert.
Kommunikációs készség
Az erős kommunikációs készség biztosítja, hogy pozitív és hatékony interakciókat alakítsunk ki a munkatársakkal, ügyfelekkel, külső beszállítókkal, illetve, a vezetőinkkel. A jó kommunikátor magas szintű szakmaisággal bír, nyitott személyiség, képes értelmezni a nonverbális jeleket, egyúttal jó hallgatóság is. A kiváló kommunikáció magában foglalja az aktív hallgatás képességét, a másik megértését és a megfelelő válaszadás képességét is.
Pat MacMillan, aki számtalan könyvet írt az egyéni és a csapat teljesítményről, azt állítja, hogy ‘Ha csak kommunikálsz, boldogulsz. De ha ügyesen kommunikálsz, csodákat tehetsz.’
+1 Önismeret
Az önismeret révén ismerjük a saját erényeinket és gyengeségeinket. Az önismeret segít abban, hogy felismerjük, hogy mikor szorulunk visszajelzésre, netán segítségre, ez pedig folyamatosan fejlesztheti a képességeinket. egy munkavállaló minél nagyobb önismerettel rendelkezik, annál könnyebben reflektál és támaszkodik mindarra, amiket a munkája során megszerzett. Az erős önismerettel rendelkező emberek általában erős érzelmi intelligenciával is rendelkeznek, könnyen megértik a csapatban betöltött szerepüket és képesek a visszajelzéseket a helyükön kezelni, adott esetben kérni is azt.
„Önmagunk megismerése minden bölcsesség kezdete” – Arisztotelész.
A nyitókép forrása: Getty Images