Miért könnyezünk a hagymától? És hogy lehet ezt megelőzni?

Miért könnyezünk a hagymától? Ezt a kérdés bizonyára sokan felteszik maguknak főzés közben, amit egyébként pont ezért a hátuk közepére kívánnak. Pedig a hagymaszeletelést nem igazán lehet megúszni, hiszen a magyar konyha egyik alapeleméről beszélünk, ami nélkül a legtöbb fogás elképzelhetetlen.

Ezért megpróbáltuk kideríteni, miért könnyezünk annyira a hagymától, és mit tehetünk annak érdekében, hogy többé ne legyen sírás, könnyezés a vége.

Miért könnyezünk a hagymától?

A Healthline cikke szerint a jelenség evolúciós okokra vezethető vissza: a hagyma a föld alatt fejlődik ki, a növekedését azonban tönkretehetik az éhes rágcsálók, akik előszeretettel megrágják a gyökereket, gumókat és hagymákat, és akiknek szintén a talaj mélye az otthonuk. A hagyma sérülésekor aztán beindul a “csípős” reakció, így az is sérülésnek számít, ha mondjuk kettévágjuk egy késsel.

A videó bemutatja, hogyan szeleteljük fel könnyezés nélkül a hagymát

„A hagymában és a fokhagymában is kéntartalmú aminosav-származékok vannak. Hagymaszeleteléskor az egyik vegyület, az S-1-propenil-cisztein-szulfoxid egy enzim hatására illékony propántiol-szulfoxiddá bomlik – ez váltja ki a könnyeket. Az anyag vízzel érintkezve – például a szemben – propanollá, kénsavvá és hidrogén-szulfiddá hidrolizál. A szem könnyel igyekszik hígítani a savat”– idézi a ChemoNet a New Scientist cikkét. Leegyszerűsítve mindez annyit tesz, hogy a szervezetünk könnyezés útján igyekszik megszabadulni a szembe kerülő savtól, csökkentve ezzel a hagyma okozta irritációt.

Az eddigi kísérletek eredményei ugyanakkor azt sugallják, hogy egyeseket jobban megvisel a hagymaszeletelés, mint másokat. Így ha például allergiásak vagy érzékenyek vagyunk a hagymára, akkor könnyen könnyeket csalhat a szemünkbe, amit legtöbbször bizsergő érzés és viszketés is kísér. Súlyosabb esetben pedig akár csalánkiütések is kialakulhatnak.

Számít a hagyma fajtája?

Általában a vöröshagyma és a lilahagyma vált ki erőteljesebb reakciót az emberi szervezetből, mivel azok több kéntartalmú vegyületet tartalmaznak. Az édes fajtáknak – mint amilyen a zöldhagyma is – alacsonyabb a kéntartalmuk, és az ízük sem túl erős, így a többség kevésbé érzékeny rájuk. Érdekesség, hogy a kutatók már dolgoznak olyan genetikailag módosított hagymafajtákon, amelyek egyáltalán nem okoznak könnyezést. Sőt, már létezik is ilyen, az úgynevezett sunions, ám ez egyelőre csak korlátozott mennyiségben érhető el.

Hogyan enyhíthetjük a szem irritációját?

A csípő érzet ellenére jó ha tudjuk, hogy a hagyma hatása inkább csak kellemetlen, mint veszélyes. Ennek ellenére persze érdemes megnyugtatni az égő, irritált szemeket, hogy mihamarabb enyhítsük a tüneteket. Az alábbi tippek segíthetnek ebben:

Szeletelesi Tippek Hogy Ne Konnyezzunk Annyira A Hagymatol
A megfelelő szeletelési módra is érdemes figyelni, hogy ne könnyezzünk annyira a hagymától (Fotó: Shutterstock/Puzzlepix)
  • Menjünk távolabb a hagymától, vagy takarjuk le valamivel.
  • Tiszta, hideg vízzel öblítsük ki szemünket.
  • Helyezzünk hideg borogatást, uborkaszeleteket vagy aloe vera géllel átitatott vattakorongokat a szemeinkre.
  • Próbáljunk ki valamilyen síkosító hatású vagy ricinusolajos szemcseppet.

Mit tehetünk a könnyezés ellen?

Először is szenteljünk nagyobb figyelmet a tárolási időnek: minél frissebb ugyanis a hagyma, annál kevésbé valószínű, hogy megkönnyezzük. Másodszor ott van a szeletelés módja: a séfek szerint – a lehetőségeinkhez képest – próbáljunk minél nagyobb távolságot tartani a hagymától, a két végénél pedig inkább ne vágjuk fel, mivel ide koncentrálódik a könnyezést kiváltó vegyületek többsége. Valamint egy éles kés szintén segíthet, hogy kevesebb irritáló hatású anyag kerüljön a levegőbe.

A fentieken kívül sokan esküsznek a megfelelő hűtésre is: ha fél órára hűtőbe, vagy akár egy jeges tál vízbe tesszük a hagymát, csökkenthetjük a kénsavtartalmát. Sokan a szeletelést is hideg vízben próbálják elvégezni, ami nem butaság, csak arra kell figyelni, hogy utána felitassuk a nedvességet, különben a hagyma pattogni fog a forró olajba téve. Míg mások szerint már az is elég, ha szeletelést folyó víz alatt csináljuk.

Bevált házi praktika továbbá a védőszemüveg viselése is, ami bár vicces látvány, viszont tényleg védi a szemet. Egy ősi népi bölcsesség pedig azt tanácsolja, hogy a szeletelés idejére tartsunk egy darab fehér kenyeret a szánkban, ami elviekben felszívja a könnyezést kiváltó vegyületeket. Erre ugyan nincs bizonyíték, de ártani nem árthat, ha kipróbáljuk.

Borítókép forrása: Shutterstock/Puzzlepix

Ha tetszett a cikk, mutasd meg az ismerőseidnek is!

NEKED AJÁNLJUK

Így épít a nemet mondás művészete – 3. rész