Vasárnap óraátállítás – Ne csak azt, magadat is állítsd át!

A tavasz kezdetével az óraátállítás napja is elérkezik, mely jellemzően március utolsó vasárnapja. Mi az oka az állítgatásnak, és milyen hatással van ránk?

A nyári időszámításra való óraátállítás kevésbé baráti, mint a téli, hiszen most egy órával kevesebbet alhatunk. Ezt főleg a kora hajnali órákban munkába járók, a kisgyerekes szülők és a krónikus betegségekkel küzdők érzik meg, ám hosszabb távon nekik is előnyükre válik a dolog, hiszen érezhetően hosszabbak lesznek a nappalok.

Mit állítunk?

Az óraállítás ötlete a 18. századig nyúlik vissza: az 1700-as évek végén Benjamin Franklin kezdeményezte, de végül nem sikerült megvalósítania tervét. Utána többen is előálltak a javaslattal, de csak 1916-ban vezették be az órák átállítását. A döntést azzal indokolták, hogy a világháború alatt az így megspórolt energiát a háborús célokra tudják felhasználni. Később visszaálltak a ,,rendes” időszámításra, de ez csak a második világháborúig tartott, amikor is újra kétféle időszámítást használtak.

Magyarországon 1957-től 1980-ig ,,normál” időszámítás volt, majd az energiamegtakarítás miatt újra lett téli és nyári is, mely által a napos órákat sokkal jobban ki lehet használni.

Ugyan vitatott, hogy ez ma is megállja-e a helyét, továbbra sincs megállapodás arról, hogy eltörlik-e az óraátállítást. 2019-ben az Európai Parlament megszavazta az eltörlését, melynek értelmében 2021-ben minden tagországnak választania kellett volna egy végleges időszámítást, de a koronavírus ezeket a terveket is keresztülhúzta.

Az óraátállítás megviselhet bennünket, ám pár trükkel könnyebben átvészelhetjük
Az óraátállítás megviselhet bennünket, ám pár trükkel könnyebben átvészelhetjük / Kép forrása: Shutterstock / Puzzlepix

Az óraátállítás hatása az emberi szervezetre

Ugyan csak egy óráról van szó, mégis megérezzük, hogy ,,elveszett az időből”, ezért közérzetünk és teljesítményünk rosszabb lehet, nehezebben alszunk el, vagy a felkelés okoz több gondot a megszokottnál.

Amíg szervezetünk nem alkalmazkodik az ,,új időkhöz”, lehetnek kellemetlen napjaink, ám segíthetünk magunkon, hogy könnyebben megszokjuk a helyzetet.

  • Akárcsak a gyerekek esetében, nekünk is fontos az esti rutin, így igyekezzünk megtartani: fürdés, fogmosás, olvasás, alvás, így kevésbé befolyásolhat az, hogy éppen mennyi időt mutat az óra.
  • Még ma sincs késő felkészíteni szervezetünket a változásra, így korábban ágyba mehetünk, hogy kevésbé zavarjuk össze szervezetünket.
  • Ha sok időt töltünk a szabadban, könnyebben átvészeljük a kimaradt egy óra okozta gondokat, hiszen a napfény nemcsak testünkre, hanem lelkünkre is jó hatással van.
  • Ha napközben hunyunk egy hangyányit, az is segíthet hozzászokni az új időszámításhoz, és a következő hétvégére el is felejthetjük, hogy változás állt be.
  • Kerüljük a koffeint! Mivel az óraátállítás napján úgy tűnhet, hogy idejekorán kell lefeküdnünk, ne terheljük magunkat a délutáni kávéval, hiszen nem fogunk tudni akkor elaludni, amikor egyébként szoktunk.
Nyitókép forrása: Shutterstock / Puzzlepix

Ha tetszett a cikk, mutasd meg az ismerőseidnek is!

NEKED AJÁNLJUK

Elhunyt Haumann Péter, a Nemzet Színésze