Tuti program hétvégére – piknik-tippek kezdőknek

Piknik-kisokos, hogy ne hagyj otthon semmit és a természetben élvezhesd a finom falatokat.

Randinak tökéletes, családi programnak is szuper és a barátokkal való kikapcsolódásnak sem utolsó – csak a menüt és az italokat kell a társasághoz igazítani. A piknikezés esőmentes, kellemes időben, tavasztól őszig jó mulatság, és nem biztos, hogy el kell hagynunk érte a várost – a helyszín lehet egy park vagy a saját udvarunk is. A szó a francia picque-nicque-ből ered, és a szabadtéri étkezés körülbelül kétszáz évvel ezelőtt lett divat, az arisztokrácia körében előkelő társasági programnak számított. Ma már persze nem a felsőbb réteg kiváltsága ez, és az elfogyasztásra szánt ételek rendkívül széles skálán mozognak, maximum annyi a közös pontjuk, hogy könnyen lehet őket szállítani és a szabadban megenni.

Piknik
Forrás: Shutterstock/Puzzlepix

Tippek a tökéletes piknikhez

Ha megvan az időpont (lehetőleg ne délben, amikor mindenki elolvad a tűző napon, lehet kicsit később is ebédelni kivételesen) és a helyszín, kezdhetjük tervezgetni, hogy mi kerüljön a kosárba – szerintem nincs fílingesebb annál, ha fonott kosárral megyünk piknikezni, de természetesen nem ettől lesz igazi az esemény. Bármilyen mobilis kosár megteszi, melybe az ételeket jól zárható dobozokban szállíthatjuk. Vigyünk magunkkal szemeteszsákot is, amibe a kidobásra ítélt maradékot, szalvétákat tehetjük. Ha túl meleg az idő, akkor a hűthető, szigetelt táska a jó választás, de jobb híján jégakkuval is megoldhatjuk a problémát, ha nem utazunk túl messzire otthonról.

Szükség lesz ülőalkalmatosságra, vagyis pokrócokra, de van, aki kispárnát szeret vinni magának. Lényeges elem, hogy vízhatlan legyen az egyik oldaluk, így senkit nem érhet kellemetlen meglepetés a harmatos fűtől. Ha van, ki cipelje, nagyon hasznos dolog a földbe szúrható napernyő és néhány tálca, vagy kisebb kosárka is. Utóbbiakba a kenyeret, szárazsüteményeket porciózhatjuk ki. Tálaláshoz vihetünk műanyag tányérokat (de ne az eldobható fajtából), ám lehet, hogy kicsit ünnepibb hangulat lesz, ha másfajta, de azért strapabíróbb anyagból készülteket választunk. Kelleni fog még evőeszköz – persze ha szendvicseket viszünk csak, akkor nem -, poharak, szalvéta. Ne felejtsük el a rovarriasztó szereket sem, nehogy egy-két kellemetlen csípés vagy látogató rontsa el a kedvünket, és ne maradjon otthon a dugóhúzó és a sörnyitó sem. Ha nem olyan helyre megyünk, ahol lesz a közelben csap, akkor gondoskodjunk kézfertőtlenítőről- bár ezt az elmúlt másfél év után senkinek nem kell mondani. Vihetünk magunkkal kártyát és társast is, ha nem csak enni megyünk, és beférhet még a kosárba egy-két kislabda vagy frizbi is.

Mindezekről írjunk listát, hogy semmi se maradjon ki, és találjuk ki a menüt is. Az ételek legyenek könnyen összeállíthatóak, ha kicsit bonyolultabbakat szeretnénk, akkor jobb, ha otthon előkészülünk hozzájuk. Például ha sonkát szeretnénk enni a tisztáson, ne ott kezdjük el szeletelni a vágódeszkán, hanem oldjuk meg ezt indulás előtt. A zöldségeket is érdemes felvágni hamarabb, ugyanígy az édességeket, desszerteket is, hacsak nem aprósüteményről van szó.

Mit vigyünk enni?

  • kenyér, de helyette a pita, tortilla, fűszeres bagett változatosabb megoldás
  • szendvicskrémek – nem feltétlen kell vaj vagy margarin, hiszen annyiféle krém és pástétom van, amit magunk is elkészíthetünk otthon
  • friss, megmosott és megtörölgetett zöldségek felkockázva vagy karikára vágva, a könnyebb fogyaszthatóság miatt – akár be is fűszerezhetjük őket. Saláták közül olyat válasszunk, ami nem fonnyad el hamar, például jégsalátát vagy rukkolát, ezenkívül a hasábokra vágott zeller vagy répa nagyon jól passzol a mártogatósokhoz vagy krémekhez
  • húsféléknél szóba jöhet bármi, amit egy hidegtálra szánnánk – sonka, fasírt, csirkemellfilé
  • gyümölcsöket is csomagolhatunk, a kevésbé kulturáltan fogyaszthatóakat (barack, dinnye) szintén felkockázva, a szőlőt, epret, cseresznyét a szárairól leszedve, dobozban szállítsuk
  • desszertnek édes vagy sós muffint, mini-croissantokat, pogácsát, kekszféléket, virslis falatkákat, minipizzákat ajánlanánk, ha minket kérdeznél
  • fontos a folyadékpótlás, gondoljunk a gyerekekre és felnőttekre is

Mit hagyjunk otthon?

  • a könnyen romló ételeket – a tejszínes, majonézes, tojásos recepteket hagyjuk máskorra
  • a túl szaftos, csöpögős fogásokat – nem most van az ideje a gyrosnak, pörköltnek, vadasnak és a jégkrémet is hagyjuk ki a kosárból
  • a cukormázas, könnyen széteső sütemények sem ide valóak

Ha tetszett a cikk, mutasd meg az ismerőseidnek is!

NEKED AJÁNLJUK

Kórházban töltötte az éjszakát II. Erzsébet – Ez volt az oka