Barion Pixel 5 szépségápolási márka, ami már több, mint száz éve velünk van – Coloré

5 szépségápolási márka, ami már több, mint száz éve velünk van

2022. 04. 16.

A régészek és történészek által talált bizonyítékok alapján már hétezer évvel ezelőtt is léteztek szerek, noha azoknak nem sok közük volt a ma használatos sminkekhez, krémekhez és festékekhez. Viszont ha a 19. század végén, huszadik század elején kutakodunk, akkor könnyen találunk olyan szépségápolási márkákat, melyek ma is jelen vannak a piacon – de nemcsak rúzst, hanem arckrémet, parfümöt forgalmazó, napjainkig is stabil lábakon álló cégek ezek.

Az élet bármilyen területéről legyen szó, könnyebben tesszük le a voksunkat egy tapasztalattal rendelkező, évtizedek óta működő cég mellett, minthogy egy épp felkapott márkát próbáljunk ki. Nos, ez az öt vállalat jócskán bebizonyította szakértelmét a szépségápolásban, ugyanis mindegyiküket legalább egy évszázada alapították.

Shiseido

szépségápolás márka
Forrás: Shtterstock/Puzzlepix

Arinobu Fukuhara 1872-ban Tokió divatos Ginza negyedében nyitotta meg a Shiseido-t, az ország első nyugati típusú gyógyszertárát. Fukuhara a japán tengerészet főgyógyszerésze volt és nyugati orvoslást, gyógyítást tanult, az ott szerzett tudása alapján elégedetlen volt a japán körülményekkel. A Shiseido-t azzal a céllal hozta létre, hogy fejlődést hozzon az orvosi és gyógyszertári gyakorlatba, egyik legelső terméke Japán első fogkréme volt. A paszta sokkal jobb volt, mint a só és porított mészkő elegye, amivel azidáig az emberek a fogaikat ápolták, sőt, miután tudományosan igazolttá vált, hogy a fogkrém képes a fogkövet oldani és megszüntetni a rossz leheletet, azonnali siker lett. A cég első bőrápolási terméke egy bőrpuhító krém, az Eudermine volt, mely 1897-ben született meg, de a szépségápolásra való teljes átnyergelést Fukuhara fia, Shinzo szorgalmazta. A márka sokban segített Japánnak a nyugati világ felé közelednie, tette ezt a különböző sminkek piacra dobásával illetve a nőideál másfajta ábrázolásával. Ma szigetország vezető, a illetve a világ ötödik legnagyobb kozmetikai és szépségápolási vállalata, aki tartja a lépést a trendekkel, legutóbb épp az Eufória című sorozat sztárját, Hunter Schafert, illetve a Nagy pénzrablásból ismert Ursula Corbero-t kérték fel egy közös kampányra.

Kiehl’s

Dubai,,uae, ,circa,january,,2019:,kiehl's,cosmetics,on,display
Forrás: Shtterstock/Puzzlepix

Egy aprócska patika nyílt meg New Yorkban, Manhattanben a Third Avenue és a 13. utca sarkán 1851-ben, tulajdonosa, John Kiehl pedig biztosan nem gondolta volna, hogy 2022-ben világmárkaként fogok róla írni. Segédje, majd a bolt későbbi tulajdonosa, Irving Morse volt az, aki továbbfejlesztette mentora termékeit, melyek közül néhány ma is nagy népszerűségnek örvend, például a Blue Astringent Herbal Lotion névre hallgató tonik, vagy a kakaóvajjal és béta-karotinnal dúsított testápoló, a Creme de Corps. Morse fiának, Aaronnak köszönhető a nemzetközi siker, hiszen a boltot a hatvanas években átvevő egykori pilóta sokat dolgozott azon, hogy húsz év alatt egy prominens, természetes anyagokat használó kozmetikai céggé váljon. 1995-ös halála előtt néhány évvel átadta az irányítást lányának, Jami Morse Heideggert, aki apja emléke előtt tisztelegve kiállította Morse íróasztalát és néhány motorkerékpárját az üzletben. Heidegger negyvenmillió dollárosra tudta duzzasztani a Kiehl’s bevételét úgy, hogy nemcsak helyben, hanem high-end üzleteken és áruházakon (Neiman Marcus, Barneys, Harvey Nichols) keresztül adta el termékeit. A nő zseniális marketing érzékkel rendelkezett, hitt a szóbeszéd erejében, ügyelt rá, hogy jó hírét keltsék a boltnak és többre tartotta az ingyen termékmintákat a hagyományos hirdetési módszereknél. 2000 tavaszán a L’Oréal megvette a márkát, céljukat pedig így fogalmazták meg: megnövelni a márka jelenlétét, de megtartani luxuscikk mivoltát ahelyett, hogy tömeggyártottá válna. Működése első 150 évében a Kiehl’snek egyetlen boltja volt Manhattanben, felvásárlása után több, mint harminc szépségápolási márkaüzlete nyílt világszerte.

Guerlain

Paris,,france, ,june,30,,2017:,people,shop,in,the
Forrás: Shtterstock/Puzzlepix

Lassacskán a kétszázadik születésnapját ünnepelheti a párizsi Guerlain, ugyanis Pierre-Francois Pascal Guerlain 1828-ban nyitotta meg parfümüzletét a Rue De Rivolin. A francia főváros elitje rövid idő alatt megrohamozta a butikot, és a tulajdonos pedig hamarosan olyan pártfogókra talált, mint Viktória királynő, III. Sándor orosz cár, vagy épp I. Izabella kasztíliai királynő. Nagyjából negyven évvel később bemutatták az első kozmetikai kollekciót, ekkor kezdték meg a máig is ismert Sapoceti szappanok gyártását, ma pedig már sminktermékeket is piacra dobnak. Guerlain fia, Aimé vette át az üzletet apja nyugdíjba vonulása után, és négy generáción át a családban is maradt a cég, mígnem 1994-ben eladták azt az LVMH cégcsoportnak – ők egyébként a Louis Vuitton, a Hennessy és a Moët et Chandon gyártóinak egyesüléséből jöttek létre. A Jicky, Shalimar és Vétiver neveket aligha kell bemutatni valakinek, aki jártas a parfümök világában, 1828-as alapítása óta egyébként több, mint hatszáz illatot alkottak meg. 

Elizabeth Arden

Penang,,malaysia, ,26,dec,,2018:,elizabeth,arden,cosmetics,store
Forrás: Shtterstock/Puzzlepix

Az előzőekkel ellentétben ez a márka nem az alapítójáról kapta a nevét, legalábbis kezdetben nem. 1910-ben Florence Nightingale Graham (aki nem az ápolói hivatás forradalmasítója, de így legalább máris értjük névváltoztatásánk okát) Kanadából New Yorkba költözött, ahol éveken át tanult a bőrápolásról bátyja munkahelyén, egy gyógyszerlaborban. Nem sokkal később megnyitotta Red Door nevű szalonját a Fifth Avenue-n (ebből ma egész lánc létezik a tengerentúlon) és felvette az Elizabeth Arden “művésznevet”. Hite szerint a szépség nem a sminktől kell, hogy függjön, de utóbbi a természet és a tudomány “okos együttműködése” annak érdekében, hogy kihangsúlyozzák egy nő legvonzóbb adottságait. “Szépnek lenni minden nő születési joga” – szólt a mantrája, és ennek eleget téve termékei nem elfedték, hanem táplálni igyekezték a bőrt. Nemcsak a “teljes szépség” koncepcióját népszerűsítette, ami magában foglalta a bőrápolást, a táplálkozást és a mozgást is, hanem maga is ez alapján élt, miközben igyekezett tudományos megközelítést alkalmazni készítményeiben. Az Arden márka az 1912-es szüfrazsett-mozgalomban is nagy szerepet játszott, mert a tőle származó vörös rúzs a női emancipáció szimbólumává vált. Emellett ő vitte el először a szemfestéket Amerikába, sőt, utazóméretű sminktermékeket is gyártottak. A tulajdonosnő halála után inkább a parfümök felé fordult a szépségápolási cég figyelme, a kilencvenes és kétezres években például nem egy énekesnővel dolgoztak együtt (Britney Spears, Hilary Duff, Elizabeth Taylor, Mariah Carey, Taylor Swift).

Nivea

Poznan,,poland, ,dec,2,,2016:,nivea,is,a,german
Forrás: Shtterstock/Puzzlepix

Biztos vagyok benne, hogy mindegyikünk anyukájánál vagy nagymamájánál volt a kék színű, kerek fémdobozos Nivea krémből – nekem most is van egy a fiókban valahol. A márkát egy német gyógyszerésznek, Paul Carl Beiersdorfnak köszönhetjük, ő alapította meg a céget 1882-ben. Nyolc évvel később eladta Oscar Troplowitznak, aki az előző tulajdonos asszisztensével és egy kémikussal (Isaac Lifschütz) együttműködve kifejlesztett egy új bőrápoló krémet. Ez a Lifschütz volt, aki elállította az első víz és olaj egyensúlyából alkotott, tömeggyártásra alkalmas emulziót (vagyis két egymással nem keveredő folyadékból álló rendszert, amelyben az egyik folyadék részecskéi a másikban egyenletesen oszlanak el), így ebből az alapból született meg 1911-ben a Nivea. A “krémek anyjának” neve a hó latin elnevezéséből (nix, nivis) fakad, szóval a Nivea konkrétan azt jelenti, hogy hófehér. Mert hát az. A krém alapja ma is változatlan (Lifschütz keverékéhez glicerint, citromsavat adtak és rózsa- valamint gyöngyvirágolajjal illatosították), noha persze mindig fejlesztik az összetevőket a legújabb tudományos eredmények ismeretében. A harmincas években a vállalat nőni kezdett, már nemcsak a klasszikus fémdobozos krémet dobták piacra, – ami egyébként 1925-ben nyerte csak el ikonikus külsejét – előrukkoltak borotvahabbal, samponnal és testápoló olajokkal is. Elly Heuss-Knappnak és újító marketingjének köszönhetően lett a márka világhírű, a nő ugyanis felismerte a kék-fehér márkaszínek jelentőségét, és szorgalmazta, hogy ezt használják a reklámjaikban is. Ugyan a szépségápolási Beiersdorf cégnek nem ez az egyetlen márkája (ott van az Eucerin, a Labello, a Hansaplast vagy a La Prairie), mégis a Nivea a legjövedelmezőbb név több, mint ötszázféle termékkel.